Seleziona una pagina

Loading

28ª domenica dopo Pentecoste | Il mistero della festa celeste - Il mistero della liturgia eterna

dei Progenitori - La parabola degli invitati a cena

Vangelo secondo Luca 14, 16-24

Suntem în a patra duminică a binecuvântatului Post al Nașterii Domnului un nou popas duhovnicesc, un timp de meditație și de reflecție asupra tainei celei mari a Întrupării Fiului lui Dumnezeu, care se grăbește să vină în lume.

La acest popas ne străduim cu toții să primim această mare bucurie dumnezeiască – venirea lui Hristos în lume (înomenirea), care este una dintre temeliile credinței noastre, care ascunde în sine o lucrare mântuitoare ce ne înnoiește și ne îndreaptă către Dumnezeu.

Taina întrupării însă nu o putem primi fără o pregătire adecvată. Nu putem primi bucuriile de sus, darurile Tatălui nostru Ceresc, dacă nu ne curățim inimile și simțirile, dacă nu ne înfrânăm de la patimile și dorințele lumii acesteia, care ne îndepărtează de Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă atât de frumos zicând: „căutați cele de sus, unde se află Hristos, șezând de-a dreapta lui Dumnezeu” (Col. 3,1), arătând că adevărata noastră călătorie duhovnicească nu se poate împlini decât prin curăția inimii și a minții.

Astăzi, Mântuitorul Hristos, Cel ce ne pregătește de venirea Sa în lume, ne deschide ochii asupra unui adevăr adânc – dragostea Sa nemăsurată pentru lume, dragostea cea răstignită, pe care mereu o ignorăm. El ne aduce astăzi în față o poveste despre un om care a făcut o cină, la aceasta fiind chemați toți prietenii mirelui. Invitația însă vine la apusul unei zile, după ce toată munca și truda vieții acesteia au trecut. Cina arată Împărăția lui Dumnezeu, iar Omul din pildă, Dumnezeu întrupat – Împăratul,  Este Cel care îi cheamă pe oameni la nunta cea binecuvântată, singura de la care nu puteau lipsi.

Dintru început, Sfântul Chiril al Alexandriei ne tâlcuiește, pe scurt, atât de frumos, în comentariul său la Evanghelia de la Luca, sensul de căpătâi al lucrării de mântuire a omenirii, care ni se descoperă în pilda celor poftiți la cina împăratului: „Fiind împietriți, mândri și neascultători, mai-marii iudeilor au rămas departe de cină. Au nesocotit o dumnezeiască chemare, pentru a se îndeletnici cu cele pământești și ca să-și pună mintea către zadarnicele nebunii ale acestei lumi. De aceea, au fost chemați oamenii de rând și, îndată după ei, neamurile”.

Dalla cena dei farisei alla cena di Dio

„Fericit este cel ce va prânzi în împărăția lui Dumnezeu!” (Lc. 14, 15) rostește cu nostalgie fariseul, la masa căruia Domnul dezvăluie astăzi mai multe pilde legate de întâietate și smerenie (căci fariseii „își alegeau, la masă, cele dintâi locuri” – Lc. 14, 7), dar și despre veșnicul dor de a prânzi în seno di Abramo, acolo unde este plinătatea și bucuria fără de sfârșit.

Toate acestea, chiar după ce Iisus vindecă un bolnav de idropică, în acea zi sfântă a sabatului (în care cărturarii și bătrânii erau înțepeniți duhovnicește) ziua odihnei, în care toți se adunau la mesele care odihneau trupul, uitând de masa care odihnește sufletul, masa mirelui nunta cea tainică a fiului de Împărat, la care suntem chemați cu toții (Mt. 22, 2).

Două relatări ale aceleiași pilde, privite prin ochii lui Luca, dar și ai lui Matei, apostolul, ne descoperă țelul ultim al vieții omenești – intrarea în bucuria tainică a cinei (nunții) care va fi în Împărăția Cerurilor.

A gusta din bucuria desăvârșită, la care ne cheamă Domnul, se arată a fi plinătatea înțelegerii relației, mereu ascunse și dinamice, între sufletul omului, care tânjește după veșnicie, și Dumnezeu, – cina cea tainică , pornind de la logodirea care dă rost viețuirii de aici (care este o pregătire, o chemare, o anticipare) pentru a intra în nunta cea veșnică de apoi (desăvârșirea).

Signore, unisciti a noi a tavola!

L'amore è sempre il legame nascosto che il Signore cerca instancabilmente nella redenzione di colui al quale ha dato un volto secondo la sua immagine, ma è anche l'unica cosa che placa veramente la sete estenuante che indebolisce le forze dell'eterno pellegrino su questa terra.

Dragostea (agapa – agape – αγάπη) este hrana cea cerească, singura care mișcă tot universul și lumea aceasta văzută, în care parcă suntem prinși pe veșnicie, ea este cea care descoperă acel ospăț al Cuvântului care petoate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea (care) nu cade niciodată” (1 Cor. 13, 8).

Sfântul Clement Alexandrinul ne descoperă că „dintre toate cele care cad, cel mai puțin probabil să fie aruncată din cer pe pământ este dragostea, care nu cade niciodată printre toate aceste plăceri lumești. Dacă iubești pe Domnul Dumnezeul tău și pe aproapele tău (Mc. 12, 30-31), te vei ospăta în cer”.  Cât de frumos, ce bucurie mai mare decât să guști din (și în) cer chiar dacă ești (încă) pe pământ. Și, oare, nu la această bucurie suntem chemați, de fiecare dată?

Il popolo amato - le nozze mistiche

Leggendo la versione di Matteo (22, 1-14), ci rendiamo conto che colui che prepara il banchetto non è altro che il Padre celeste - il Re eterno. La festa adombrata della grazia è un banchetto di nozze per il Figlio di Dio, che è promesso sposo alla Chiesa, per la quale ha versato il suo sangue sulla croce. La Divinità si unisce all'umanità, questo è sempre stato il pensiero incessante che ha mosso l'intera opera dell'universo.

Tatăl trimite vestitori (îngerii săi, dar și prorocii și toți drepții, care au suferit de-a lungul veacurilor) ca să fie chemați la nuntă cei aleși, nu toată omenirea (dintru început), doar cei care puteau înțelege taina dragostei (atât de mult trădată de-a lungul istoriei), pe care Domnul a ținut-o mereu vie cu o răbdare de neclintit, prin toți sfinții care, din veac, i-au bineplăcut Lui.

Il popolo amato, nel quale si è compiuta l'incarnazione del Salvatore Cristo, quella piccola comunità di persone in un universo pagano che ha saputo mantenere viva la connessione con il Creatore del mondo, sono i primi chiamati alle nozze per eccellenza - sono chiamati alla felicità perfetta, alla libertà (finalmente!), alla gioia completa, alla pienezza, alla vita eterna, all'ora della ricompensa eterna che non avrà mai fine.

L'ora della cena - l'ora del giudizio

Il banchetto a cui il Padre ci chiama si tiene alla fine del giorno (dei secoli), all'alba del primo sole, dopo la fine del tempo della storia, cioè il tempo di questo mondo decaduto, il tempo dell'opera di salvezza, il tempo escatologico - lì è chiamato il popolo di Israele, ma anche tutti coloro che non avrebbero dovuto tradire l'amore nascosto di Dio, per godere delle nozze eterne.

Moise a fost primul care a chemat poporul lui Israel la masa tainică, nu din mana cerească și din piatra stearpă, ci din harul care însoțea cortul mărturiei, zi și noapte (Ieș. 13, 22), neîncetat, spre pământul făgăduinței, unde se va descoperi Împărăția – care va fi adusă și vestită de Hristos.

Refuzul primit e foarte dureros, Luca evanghelistul aduce și argumentele, și astăzi la fel de vii, care îl separă pe om (mereu aflat într-o justificare care nu convinge) de Dumnezeu – „și au început unul câte unul, să-şi ceară iertare” (Lc. 14, 18). Toți cei chemați s-au scuzat („ei, fără să țină seama, s-au dus: unul la țarina sa, altul la neguțătoria lui” –  Mt. 22, 5), toți s-au arătat mai alipiți de pământul lumii acesteia decât de pământul făgăduinței cerești. Biruiți de grijile lumești, lipsiți de părtășia duhovnicească, însetați după bogăție, biruiți de dragostea trupească (Lc. 14, 20), s-au arătat departe de sfințenia chipului Celuia Care i-a chemat la nuntă.

La cura del mondo che vince il mondo

Tutti i chiamati furono si scusarono, tutti si mostrarono più attaccati alle preoccupazioni di questo mondo che alla promessa del cielo. Sopraffatti dalle infermità, privati della comunione spirituale, assetati di ricchezze, colpiti dall'amore della carne, si sono mostrati (troppo) lontani dalla santità dell'immagine di Colui che li ha chiamati alle nozze.

"Ho comprato un terreno e devo andare a vederlo; ti prego di perdonarmi ” ( Lc. 14, 18) - immagine dell'alienazione dalla terra di questo mondo (e di Israele), dalla terra che gli ebrei hanno ereditato, e anche tutti noi, qui e ora. Questa è anche una rappresentazione delle tradizioni, del radicamento nelle consuetudini, una perdita negli innumerevoli usi e costumi, un radicamento nell'esteriorità, che risultano sfibranti (la fatica della terra stanca – “col sudore del tuo volto mangerai il tuo pane” - Gen. 3, 19). (Lc. 14, 18) – chip al alipirii de pământul lumii acesteia (și a lui Israel), de pământul pe care l-au moștenit iudeii, dar și noi toți, aici și acum. Este și o reprezentare a tradițiilor, a înrădăcinării în obiceiuri, o pierdere în nenumăratele datini și cutume, o împământenire în cele exterioare, care sunt atât de obositoare (truda pământului vlăguiește „în sudoarea feței tale îți vei mânca pâinea ta” Fc. 3, 19).

„Cinci perechi de boi am cumpărat şi mă duc să-i încerc; te rog iartă-mă” (Lc. 14, 19)  – sunt cele cinci cărți ale lui Moise, legea cea veche, care ostenește și îl ține robit prescripțiilor exterioare, pe cel chemat la cele cerești. Zece (cinci perechi) ar fi trebuit să reprezinte plinătatea și perfecțiunea lumii acesteia, dar se arată mai degrabă a fi firea omului care se preocupă mai mult de zidire, decât de ziditorul ei.

Aici e piatra de poticnire pe care nu a reușit omenirea să o depășească (mereu actuala ispită a lui Adam) – dorința de a fi dumnezeu fără Dumnezeu, de a căuta bucuria efemeră pe pământul moștenit care să devină rai trecător, fără Dumnezeu-Împăratul, Care ne cheamă la desăvârșire.

„Femeie mi-am luat şi de aceea nu pot veni” (Lc. 14, 20)  chipul dragostei celei căzute, cea mai dureroasă și, în același timp, dramatică scuză, prin care omul lumesc (veșnicul Adam) își trădează Ziditorul. Omul are propria lui nuntă pământească, bucuria nostalgiei emoțiilor care îl înșală atât de mult. Dragostea dumnezeiască, cea duhovnicească și sfântă, este înlocuită cu cea trupească, cu cea căzută – cea robită de sentimente oarbe și de egoism (eul la care nu putem renunța). E și un ultim (și cât de dureros) reproș adus lui Dumnezeu – omul are de cine să fie iubit, în definitiv, neavând nevoie de chipul dragostei răstignite, dureroase, dar adevărate – unica care ridică sufletele spre desăvârșire.

E ascuns aici și chipul cultului împietrit în cele exterioare prescripțiile legii celei vechi, obiceiurile fără număr, lanțul strâns al rânduielilor care nu trebuie călcate, toate puse în balanță îl despart pe om de veșnicie, căci – adesființat cuvântul lui Dumnezeu cu datina (pe care) singur a dat-o” (Mc. 7, 13). Omul își semnează propria condamnare, propriul refuz, atât de categoric, de a intra în bucuria nunții. Dragostea se lasă biruită de lege – „noi avem lege şi, după legea noastră, El trebuie să moară” (In. 19, 7) – ca omul să fie slobozit de lege și să cunoască Dragostea cea adevărată.

Sfântul Ioan Gură de Aur, comentând această pildă ne spune: „Dumnezeu ne cheamă neîncetat la masa Sa, la ospățul harului, dar noi adesea refuzăm din pricina grijilor lumii. Fiecare lucru bun, dacă nu este așezat în slujba lui Dumnezeu, devine o piedică pentru mântuire”. În loc să ne lăsăm atrași de cele pământești, ar trebui să fim cu inima pregătită, asemenea fecioarelor înțelepte din Evanghelie, care și-au pregătit candelele sale pentru a-L întâmpina pe Mirele Ceresc (Mt. 25, 1-13).

Il mistero della chiamata

Toți sunt chemați la mântuire, dar chemarea Domnului poate fi respinsă dacă inimile noastre sunt legate de lucruri pământești. „Veniți, că iată toate sunt gata” (Lc. 14, 17) – acesta este glasul dumnezeiesc care mereu bate la ușile inimilor noastre. El ne așteaptă cu nerăbdare să intrăm în taina ospățului veșnic al Împărăției Sale. Să nu ne lăsăm furați de grijile acestei lumi, căci Domnul este mereu Cel care zice – „Fiule, dă-mi inima ta” (Pr. 23, 26).

Dumnezeu, în chipul stăpânului din pildă, zice slugii Sale, lovit fiind de durere și refuz: „Ieși îndată în piețele şi ulițele cetății, şi pe săraci, şi pe neputincioși, şi pe orbi, şi pe șchiopi adu-i aici” (Lc. 14, 21).

Sfântul Ambrozie al Mediolanului tâlcuiește atât de inspirat acest verset zicând că „stăpânul cheamă pe cei săraci, neputincioși și orbi, prin aceasta vrând să ne arate, fie că neputințele trupești nu ne exclud din împărăția cerurilor și că oricine este lipsit de atracția spre prihană arareori supără sau că mila Domnului iartă slăbiciunile păcătoșilor. Cel ce se laudă în Domnul (1 Cor. 1, 31) se laudă ca unul ce a scăpat de rușinea păcatelor, nu prin fapte, ci prin credință (Rom. 8, 32)”.

Astăzi e ziua când visul celor care au așteptat vremea venirii lui Hristos, pentru a fi în veșnicie cu El, se împlinește. Toți cei care au flămânzit după dreptate, astăzi sunt chemați la nunta dreptății, toți cei care au fost însetați după adevăr, astăzi se bucură, cu adevărat, astăzi toți cei care au tânjit după mântuire, primesc deplinătatea harului.

Il luogo sempre libero

„Ieși la drumuri şi la garduri şi silește să intre, ca să mi se umple casa” (Lc. 14, 23) – acolo unde cei săraci și necăjiți au umplut răspântiile, se arată a fi locul unde harul împânzește tot sufletul îndurerat, pe adevărații bogați în duh care s-au învrednicit de taina nunții celei veșnice.

Mai este loc (și astăzi, și chiar mâine) în tainica Împărăție, mai este loc la masa Împăratului, mai este loc în ceata celor iubiți ai Mirelui – și sunt chemate toate neamurile, spre a gusta din taina credinței și a bunei vestiri. Găsim aici și o prevestire a evanghelizării universale, Cuvântul cel viu este dus spre hrană tuturor neamurilor, care erau în afara ușilor acestei cine minunate – de acolo pornește mântuirea.

Matei apostolul, ne atrage atenția asupra unui detaliu care ne pune pe gânduri – Dumnezeu (Împăratul) intră la cină închizând ușile și își privește omenirea chemată la masă, față către față Creatorul care intră în taina dragostei desăvârșite cu creația sa – dar unul dintre meseni „nu era îmbrăcat în haină de nuntă” (Mt. 22, 11) și este scos afară. Fiecare împărat își îmbrăca cu cinste oaspeții în cele mai alese haine, ca toți să strălucească ca luceferii întru slavă la nuntă. Cel golit de haina harului este cel ce a refuzat haina împăratului – cea dăruită gratuit , dar cu preț atât de mare, cel al sângelui vărsat pe Crucea mântuirii.

Il nuovo Israele

Il messaggio di questa parabola, il messaggio della mistica preparazione all’avvento di Colui che viene nel mondo, non si limita al rapporto tra Israele e i popoli pagani, come era nella prima fase dell’annuncio del Salvatore, ma riguarda tutti noi cristiani che siamo chiamati a partecipare al Regno di Dio. È nostro dovere non rimanere lontani dalla mensa del regno celeste, che oggi si rivela nel mistero della Santa e Divina Liturgia.

Sfântul Ioan Gură de Aur ne îndeamnă să ne apropiem cât mai des de Dumnezeieștile Taine, cu pregătirea cuvenită, căci împărtășirea cu Trupul și Sângele Domnului este cea mai mare taină a Bisericii. La fel cum în această lume trecătoare, acest pelerinaj al vieții, ne pregătim cu bucurie mesele pentru prietenii și cei pe care îi iubim, dorind mereu a le dărui tot ce este mai bun, tot astfel Domnul mereu pregătește pentru noi masa Împărăției Sale – cina cea veșnică a Liturghiei.

Gustați și vedeți că bun este Domnul” (Ps. 33, 8), ne îndeamnă psalmistul, iar Sfântul Isaac Sirul ne spune că nimic nu poate înlocui bucuria și pacea pe care o simte sufletul care se împărtășește cu Sfintele Taine. Astăzi suntem chemați să ne curățim inimile și să fim vrednici de chemarea la cina cea cerească a nemuritorului Împărat, căci aceasta este calea care ne duce la mântuire și la viața cea veșnică.

La Liturgia - Le nozze eterne che ci ricostituiscono

De la botez încoace, purtăm în noi, lucrătoare, „Pecetea Darului Sfântului Duh” – suntem îmbrăcați în haină împărătească și chemați la cina cea cerească. Aceasta ne-a pecetluit simțurile ca o arvună spre a crește întru împărtășirea din cele cerești, a vedea pe cele ale lui Dumnezeu, a auzi şi a înțelege cuvântul lui Hristos, a simți mirosul de bună mireasmă duhovnicească al celor de sus, a grăi cele de laudă şi de binecuvântare, a simți focul cel de viață făcător şi mântuitor al credinței, a lucra pentru Domnul și a păși în calea Lui și de a fi mereu nuntași la nunta cea tainică și veșnică, care este Dumnezeiasca Liturghie.

Ajungând și trăind vie Dumnezeiasca Liturghie, intrăm în Casa lui Dumnezeu pe Care, în taina nunții celei veșnice, îndrăznim fără de osândă, să-L chemăm pentru veșnicie: Tatăl nostru! Nu mai suntem orfani, suntem fii ai Împăratului.

Pilda cu care am călătorit astăzi sintetizează întreaga istorie a Vechiului Testament. Iudeii, cei chemați la cina tainică, au refuzat invitația Mântuitorului. În schimb, toate celelalte neamuri, I-au urmat. Cel mai mult însă de marchează imaginea acestei Nunți cerești. Hristos, Mirele cel Veșnic, se logodește cu Biserica, Mireasa Lui, aleasă înainte de vremuri – toate împlinindu-se într-un mare ospăț.

Nunta începe aici, ca un ospăț liturgic, și se termină dincolo în Împărăția Cerurilor, ca ospăț ceresc. Moartea se contopește cu Nunta, căci Mirele își va da viața pentru ca Mireasa să aibă viață din belșug, și aceasta este poarta de trecere de la ospățul de aici, la ospățul din Împărăție.

Il mistero dell'Eucarestia - il mistero del matrimonio

Euharistia constituie inima Dumnezeieștii Liturghii şi a constituit, dintru începuturile vieții creștine, fundamentul pe care s-a așezat şi constituit adunarea celor care, devenind ai lui Hristos, fii ai împăratului saranno prieteni ai mirelui – au căutat să primească şi să păstreze, să împlinească şi să transmită mai departe comoara lăsată de Domnul prin Sfinții Săi Apostoli, actualizând-o, prin lucrarea Duhului Sfânt, în fiecare generație. În acest fel, fiecare dintre noi se face, mereu, părtaș la taina Nunții, la Cina binecuvântată care nu se sfârșește niciodată.

Celor care doresc să guste din hrana cea împărătească pe care le revelează şi împărtășește Dumnezeiasca Liturghie, Dumnezeu le vine Însuși întru întâmpinare (și orbului, în cele duhovnicești, și șchiopului care se poticnește în cele bisericești și săracului în cele sufletești și mie, și ție, și nouă tuturor), cercetându-i și atingând inima fiecăruia cu adierea harului – bucuria de a fi la masă mereu cu Cel Care ni se face hrană vie pentru viața veșnică.

Să căutăm și noi la acest ceas, mai adânc și mai cu râvnă, așadar – „Împărăția lui Dumnezeu şi dreptatea Lui, şi toate celelalte se vor adăuga nouă” (Mt. 6, 33).

Căci doar așa vom putea intra la nunta cea veșnică și fără de sfârșit, la nunta bucuriei și a harului nemăsurat, la nunta dragostei care copleșește orice simțire sufletească, la nunta care ne unește, pentru totdeauna, de chipul Celui Care și-a dat viața pentru noi, la nuna nunților și a vieții – la nunta mea, dar și a ta, în lumina lină (și nesfârșită) a sfintei slave a Tatălui Ceresc, Care pentru veșnicie ne primește întru Împărăția Sa.

† Atanasie di Bogdania

it_ITIT